Monday 20 February 2012

PROSEDUR IMPORT DAN EKSPORT


Tempat Import Dan Eksport

Barang-barang dagangan boleh diimport atau dieksport melalui samaada jalan darat atau laut tetapi hanya ditempat-tempat yang dibenarkan oleh Pihak Kastam.

Borang Pengakuan

Semua barang yang diimport atau dieksport sama ada barang itu bercukai atau tidak mestilah diikrarkan didalam borang yang telah ditetapkan oleh pihak Kastam.Borang-borang tersebut hendaklah diikrarkan secara bertulis didalam borang yang telah ditetapkan.Borang Kastam 1 untuk import dan Borang Kastam 2 untuk barangan eksport.(kebanyakan prosedur pengimportan dan pegeksportan pada masa kini banyak dilakukan didalam sistem yang telah dibina oleh Jabatan Kastam. Sistem ini bergantung pada tempat dimana barang dagangan itu diimport atau dieksport dan perlaksanaan di Jabatan Kastam dikawasan yang berlaku proses tersebut).

Borang pengakuan hendaklah diisi dengan lengkap serta mamberikan maklumat yang benar berkaitan dengan perihal bilangan dan keterangan mengenai nilai,berat,ukuran,kuantiti dan jenis-jenis barang.Perlu dinyatakan juga negara tempat asal samada barang itu diimport atau dieksport.Borang kastam yang telah diisi dengan sempurna hendaklah dikemukakan kepada stesen kastam dipelabuhan barang-barang itu diimport atau dieksport.







Ejen Kastam

Pengimport-pengimport dan pengeksport-pengeksport dibenarkan melantik mana-mana agen untuk bertindak bagi pihak mereka dangan terlebih dahulu mendapat kelulusan daripada Jabatan Kastam atau lebih tepat lagi Ketua Pengarah Kastam bagi kerja-kerja untuk pelepasan daripada pemeriksaan kastam.Permohonan bagi agen-agen yang sah hendaklah dikemukakan kepada stesen kastam dimana barang-barang dagangan akan diimport atau dieksport.

Cukai Import,Duti Eksport dan Cukai Jualan

Kadar-kadar duti import adalah berbeza megikut jenis barang yang diimport atau dieksport.Semua cukai kastam yang dikenakan atas barang-barang yang diimport hendaklah dibayar terlebih dahulu sebelum barang-barang itu boleh dilepaskan.Semua cukai  keatas barang-barang yang diimpoer kenegara ini adalah terdiri daripada cukai import dan cukai jualan manakala cukai eksport hanya dikenakan keatas barang yang dieksport.Walaupun begitu ada sesetengah barangan yang hanya dikenakan cukai jualan sahaja mankala cukai jualan tidak dikenakan.
Kadar cukai jualan pula yang telah ditetapkan oleh pihak Jabtan Kastam  ada tiga jenis kadar iaitu 5%,10%,15%.Barang-barang yang dikenakan 15% cukai jualan ialah minuman yang berakohol lagi tinggi peratus akoholnya lagi tinggilah cukai yang dikenakan manakala satu lagi dagangan yang dikenakan cukai jualan sedemikian ialah rokok atau tembakau.Bagi barang-barang dagangan lain pula cukai jualannya ialah 5% dan 10%.Tidak banyak barang-barang yang dieksport dikenakan cukai kebanyakan barang-barang yang dikenakan cukai eksport adalah barang-barang kawalan daripada Kerajaan Malaysia.






16 comments:

  1. kalau jong kong emas berapa cukai import tuan..boleh saya bertanya

    ReplyDelete
  2. bang, klu nk eksport plywood dlm pallet mcm mane procedure???
    nk anta ke indon....
    first time nk buat smua x tahu cara2 nye...

    ReplyDelete
  3. salam, saya merupakan pengeluar supplemen kesihatan & kosmetik syarikat sndri yaitu finest aesthetic enterprise/milikan tunggal. skg saiz pasaran produk semakin meningkat & saya perlukan bahan mentah dlm jumlah yg byk@bulk. klw sebelum nih bahan mentah skit2 tuh ble dpt terus dr agen kt malaysia, tp klw nk import byk2 ktanya ada prosedur xtra & kena bayar utk service diiorg! lgpun kualiti bahan mentah klw ambil2 byk dari agen kualiti x bagus. jd, sebelum membuat sebarang persetujuan import dgn pihak pengeluar/pengilang negara luar, perlukah saya dtgke pejabat kastam terlebih dahulu?? sekian...

    ReplyDelete
  4. mcm mne dgn barang pertanian seperti pisang,ubi,keladi??????

    ReplyDelete
  5. Mcm mana prosedur kalau nak eksport makanan kering spt ikan masin & ikan bilis?..

    ReplyDelete
  6. Mcm mana prosedur kalau nak eksport makanan kering spt ikan masin & ikan bilis?..

    ReplyDelete
  7. Dear Staff Export

    Selamat Siang,
    Saya dari PT Tiga Sekawan Sukses Ekspress ingin memperkenalkan service yang kami miliki yaitu pengiriman Export/Import barang :

    General Cargo
    Dangerous Goods/Chemical, dan
    Perishable

    Dengan AirFreight Ke mancanegara dengan cepat , aman , nyaman, dan dapat bersaing harga. Kami merupakan TOP Agent dan direct semua Airlines dan dapat dijadikan rekanan oleh Freight Forwading untuk bekerja sama dalam proses pengiriman.
    Mengenai price list kami berdasarkan case by case tujuan, berat dan barang yg dikirim ,
    Untuk perbandingan dengan yang sudah ada, ataupun pertanyaan jangan ragu menghubungi saya untuk mengecheck Rate yang dibutuhkan baik via Udara.
    Kami sangat mengharapkan dan menunggu kabar baiknya.
    Atas perhatian dan kerja samanya saya ucapkan terimakasih.

    Thank You

    --
    NOTE :
    Following to the release of MOF Regulation No. 38/PMK.011/2013, PT Tiga Sekawan Sukses Ekspres will be in compliance with the Indonesia regulation,
    The Value Added Tax (VAT) will be levied effective from January 01, 2016.

    1. All freight components will be charged VAT 1%.
    ===============================
    Best Regards,
    Feri
    (Airfreight International)
    PT TIGA SEKAWAN SUKSES EKSPRESS
    Komplek Puri Delta Mas Blok D1-3
    Jalan Bandengan Selatan Raya no 43
    Tel : 62-21 66692366 (hunting)
    Fax : 62-21 66692602/466/477
    mobile : 087808065341
    Email : ferian@three-ss.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. please contact me via whatsapp to ask few question .

      mobile : 60 111-981-0763.

      Delete
  8. nak ekspot produk kecantikan dan jamu kesihatan...apa syarat2 utk eksport dan berapa kadar cukai

    ReplyDelete
  9. Berapa peratus cukai kastam untuk export bag perempuan/laki laki ?

    ReplyDelete
  10. Berapa peratus cukai kastam untuk export bag perempuan/laki laki ?

    ReplyDelete
  11. Cukai impot untuk barangan sukan berapa peratus

    ReplyDelete
  12. Slm..Tuan,bagaimana cara sy nk import arang tempurung dari Pekan Baru indon.
    1.berapa tafsiran cukai dikenakan.
    2.Dokumen2 berkaitan import.

    ReplyDelete
  13. Videos from my YouTube channel: Gambling - Videodl.cc
    Videos from my YouTube channel: Gambling - Videodl.cc. This video has youtube to mp4 been deleted from my YouTube channel.

    ReplyDelete